Letter4u نامه ای برای تو

تحلیل زبانشناختی و گفتمانی نامه رهبری به جوانان

Letter4u نامه ای برای تو

تحلیل زبانشناختی و گفتمانی نامه رهبری به جوانان

Letter4u  نامه ای برای تو
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

قرآن نژادپرستی را نفی می‌کند

     

      برای شناخت اسلام بهترین کار مراجعه به قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، است. بسیاری از تعبیرات قرآن، از جمله: "یا بنی آدم"، "یا ایها الانسان" و "یا ایها الناس"، خطاب به همه انسان‌هاست. این تعبیرات می‌رساند که انسانیت قدر مشترک همه ساکنان زمین بوده و افراد مناطق گوناگون، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بشر در طول تاریخ از حیث زبان، رنگ، نژاد، فکر، عقیده و ... متفاوت بوده است؛ ولی از منظر اسلام، همه، فرزندان یک پدرومادر بوده و این تفاوت‌ها بر انسانیت انسان خدشه‌ای وارد نمی‌سازد. قرآن هر گونه افکار نژادپرستانه را محکوم نموده است: "یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و اُنثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم ان الله علیم خبیر"(حجرات:13).

    ای مردم، ما شما را از نری و ماده‌ای بیافریدیم. و شما را جماعت‌ها و قبیله‌ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید. هر آینه، گرامی‌ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست. خدا دانا و کاردان است.


    از دیدگاه قرآن، تفاوت در رنگ، زبان، نژاد و ملیت ملاک برتری انسان‌ها بر یکدیگر نبوده و وجود این‌گونه اختلافات از نشانه‌های الهی و وسیله‌ای برای شناخت افراد از یکدیگر است؛ چه بسا اگر همه انسان‌ها یک شکل، یک رنگ، و دارای اندام و صورت‌های مشابه بودند، زندگی آنان با مشکل مواجه می‌شد.


  منبع: امینی، محمدامین(1390) اصل همزیستی مسالمت آمیز با غیرمسلمانان در اسلام، معرفت، سال بیستم، شماره 165، شهریور


اسلام: مانع صلح و سازش میان ملل؟؟؟

 

      تعدادی از اسلام‌شناسان غربی معتقدند اسلام مانع صلح و سازش میان ملل است و اساس اسلام بر خشونت و جنگ بنا شده است. این اسلام شناسان عمدتا به منابع اصیل دسترسی نداشته و اطلاعات خود را از منابع دست دوم و غیرمعتبر کسب می‌کنند. مثلا برخی از فقها تحت تاثیر مکان و زمان و خشونت‌هایی که حکام غیرمسلمان و یا کارگزاران غیرمسلمانِ خلفای اسلامی، بخصوص در دوره عباسیان، در حق مسلمانان روا داشته‌اند، احکامی صادر نموده‌اند که با کلیات دین همخوانی نداشته و متاسفانه این موارد در کتب فقه ثبت شده و گروهی نیز به تبع از سلف مذهب خود، آن را به مانند حکم شرعی قلمداد نموده‌اند. این‌گونه موارد باعث گردیده که تعدادی از اسلام شناسان، اسلام را مانع صلح و سازش میان ملل معرفی کنند.


منبع: امینی، محمدامین(1390) اصل همزیستی مسالمت آمیز با غیرمسلمانان در اسلام، معرفت، سال بیستم، شماره 165، شهریور