Letter4u نامه ای برای تو

تحلیل زبانشناختی و گفتمانی نامه رهبری به جوانان

Letter4u نامه ای برای تو

تحلیل زبانشناختی و گفتمانی نامه رهبری به جوانان

Letter4u  نامه ای برای تو
پیوندهای روزانه

تفکر انتقادی و رسانه ها


  چه کسی راست میگوید؟  

 عصر کنونی، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. انسان‌ها از پیروجوان، زن و مرد در معرض بمباران اطلاعات هستند. انسان امروزی همیشه و در هر مکانی با حجم بالایی از اطلاعات مواجه است. تلویزیون، این جعبه جادو، با شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت با سایت‌های اطلاع رسانی و خبرگزاری‌ها و انواع شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و غیره انسان را مدام در معرض اطلاعات درست و غلط قرار می‌دهند.

کدام خبر درست است؟ چه کسی راست می‌گوید؟ به کدام شبکه تلویزیونی و سایت اینترنتی می‌توان اعتماد کرد؟

چنین حجم بالایی از اطلاعات و پذیرش آن مستلزم پرورش قوه تمیز و تشخیص و داوری صحیح است که این امر به‌وسیله تفکر انتقادی محقق خواهد شد. تفکر انتقادی موجب خواهد شد تا زمینه شناخت دقیق و عمیق فراهم شود. در واقع مخاطب، با توجه به تفکر انتقادی می‌تواند به تفکر تاملی، منطقی و مستدل برسد که بر تصمیم‌گیری در خصوص باورها و انجام آن تمرکز دارد. شخص می‌تواند به قضاوتی هدفمند و خودمحور برسد که مستلزم مهارت‌های تفسیر، تحلیل، ارزشیابی و استنتاج است. به عبارت دیگر، مهارت تفکر انتقادی شامل، بررسی دقیق و پایدار هر باور و یا دانش فرضی مدلل است که به نتیجه منتج می‌شود. افراد با توجه به تفکر انتقادی می‌توانند به ارزیابی صحیح و ارزش‌گذاری دانش و باورها برسند.

خلاصه اینکه مخاطبانِ رسانه‌ها باید اخبار و مطالب را خوب و دقیق بررسی کنند و به قضاوت و داوری مناسب و درستی دست یابند. 

  • مشایخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی