تفکر انتقادی و رسانه ها
- شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۱۴ ب.ظ
- ۰ نظر
چه کسی راست میگوید؟
عصر کنونی، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. انسانها از پیروجوان، زن و مرد در معرض بمباران اطلاعات هستند. انسان امروزی همیشه و در هر مکانی با حجم بالایی از اطلاعات مواجه است. تلویزیون، این جعبه جادو، با شبکههای ماهوارهای و اینترنت با سایتهای اطلاع رسانی و خبرگزاریها و انواع شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره انسان را مدام در معرض اطلاعات درست و غلط قرار میدهند.
کدام خبر درست است؟ چه کسی راست میگوید؟ به کدام شبکه تلویزیونی و سایت اینترنتی میتوان اعتماد کرد؟
چنین حجم بالایی از اطلاعات و پذیرش آن مستلزم پرورش قوه تمیز و تشخیص و داوری صحیح است که این امر بهوسیله تفکر انتقادی محقق خواهد شد. تفکر انتقادی موجب خواهد شد تا زمینه شناخت دقیق و عمیق فراهم شود. در واقع مخاطب، با توجه به تفکر انتقادی میتواند به تفکر تاملی، منطقی و مستدل برسد که بر تصمیمگیری در خصوص باورها و انجام آن تمرکز دارد. شخص میتواند به قضاوتی هدفمند و خودمحور برسد که مستلزم مهارتهای تفسیر، تحلیل، ارزشیابی و استنتاج است. به عبارت دیگر، مهارت تفکر انتقادی شامل، بررسی دقیق و پایدار هر باور و یا دانش فرضی مدلل است که به نتیجه منتج میشود. افراد با توجه به تفکر انتقادی میتوانند به ارزیابی صحیح و ارزشگذاری دانش و باورها برسند.
خلاصه اینکه مخاطبانِ رسانهها باید اخبار و مطالب را خوب و دقیق بررسی کنند و به قضاوت و داوری مناسب و درستی دست یابند.
- ۹۳/۱۲/۰۹